- Jumbo hanteert lagere prijzen voor producten in buurten waar het bedrijf veel concurrentie ondervindt van discounters.
- Die zitten vooral in de Randstad, waardoor de prijzen van Jumbo’s in dit gebied gemiddeld genomen lager liggen, blijkt uit data van Superscanner.
- Retailkenners wijzen erop dat dit veel vaker gebeurt bij supermarkten. Maar marktleider Albert Heijn stelt landelijke prijzen te hanteren.
- Lees ook: Doe je boodschappen bij Jumbo of Albert Heijn? Let dan bij de kassa op nepaanbiedingen
Supermarkten Jumbo hanteert niet in alle filialen voor basisproducten dezelfde prijzen. Hetzelfde product kan bij de ene vestiging al gauw een euro goedkoper zijn dan bij een ander filiaal, meldde Business Insider in oktober.
We maakten hiervoor gebruik van een analyse van onderzoeksbureau Superscanner over de prijzen van vijf producten bij Jumbo-supermarkten in heel Nederland op 13 oktober 2022.
De resultaten waren opmerkelijk. Zo liepen de prijzen voor mini-pizza’s bij verschillende Jumbo-supermarkten op die dag uiteen van 2,65 euro tot 3,68 euro, een verschil van bijna 40 procent. Voor Becel Vlees & Jus hanteerden verschillende filialen een prijsverschil van maximaal 21 procent, voor 7UP 31 procent, voor Chocomel 32 procent en voor Heinz Pastasaus 35 procent.
In onderstaande tabel zie je de prijsverschillen voor vijf producten in twee Jumbo-vestigingen, op 13 oktober 2022.
Maar betroffen de prijsverschillen op die ene dag in oktober nu incidenten? Nee, zo blijkt. Prijsverschillen zoals deze zijn bij Jumbo "vrij stabiel", stelt Alwin van der Velden van Superscanner desgevraagd aan Business Insider. "Deze prijsdifferentiatie van Jumbo wordt ingegeven door de aanwezige concurrentie per vestigingsplaats."
Dit verklaart volgens Van der Velden waarom er zo weinig lager geprijsde Jumbo-filialen zijn in provinciegebieden zoals Friesland en Groningen, terwijl er in de Randstad juist relatief veel filialen staan met lager geprijsde producten.
In de Randstad en omstreken zijn meer discounters zoals Nettorama en Dirk van den Broek gevestigd. Als dit soort discounters in dezelfde plaats zitten, zegt Van der Velden, "dan is een deel van het assortiment veel scherper geprijsd dan bijvoorbeeld in Friesland, waar Jumbo alleen te maken heeft met bijvoorbeeld Albert Heijn, PLUS en andere hoger geprijsde supermarkten".
Op onderstaand kaartje zie je het prijsverschil tussen Jumbo-filialen op 13 oktober 2022. Zoals je kunt zien, bevinden de vestigingen met relatief veel lager geprijsde producten (groene kleur) zich voornamelijk in de Randstad.
Jumbo bevestigt in grote lijnen de lezing van Van der Velden. "Bij Jumbo doen we er alles aan om ervoor te zorgen dat lekker én gezond eten voor iedereen betaalbaar is", mailt een woordvoerder aan Business Insider. "Hiervoor zorgen we met onze laagsteprijsgarantie. We controleren dat we de goedkoopste zijn in het marktgebied, van de door ons geselecteerde supermarkten in de buurt."
Opvallend is dat bij marktleider Albert Heijn, de grote concurrent, volgens Superscanner niet op deze manier aan prijsdifferentiatie wordt gedaan. In alle reguliere vestigingen van de Albert Heijn zijn producten op dezelfde manier geprijsd. Uitzondering zouden kortingsacties zijn, die kunnen variëren tussen filialen.
Albert Heijn zegt zelf ook tegenover Business Insider geen regionale prijsverschillen te hanteren. Een woordvoerder verklaart kort per mail: "Wij hanteren landelijk prijsbeleid om iedere klant dezelfde en scherpst mogelijke prijs te bieden, waar je ook woont."
Prijssegmentatie 'zo oud als de weg naar Rome'
Dat Jumbo gebruikmaakt van prijssegmentatie, verbaast retailexpert Fred Rutgers niets. "Het is zo oud als de weg naar Rome. Ik zit 40 jaar in het vak en kan me niet anders heugen dan dat supermarkten dit doen."
Jumbo is volgens Rutgers bij lange na niet de enige supermarkt met deze prijsstrategie. "Dat is niet gek, want je moet concurreren met je lokale markt. Je moet dus met de gemiddelde prijsstelling in je regio meegaan."
Dat denkt ook Cor Molenaar, retailexpert en hoogleraar e-marketing aan de Erasmus Universiteit. Hij noemt het "logisch" dat supermarkten de prijs afstemmen op de lokale vraag en koopkracht. "Dat gebeurt niet alleen bij supermarkten, je ziet het bijvoorbeeld ook aan de pomp. Bij mij in Gelderland tank je momenteel voor 1,80 euro per liter. Toen ik echter laatst in het noorden was, betaalde ik 1,65 euro voor een liter benzine."
Molenaar denkt niet dat vaste klanten zich bekocht zullen voelen als ze erachter komen dat hun supermarkt per filiaal andere prijzen hanteert. "Ik denk dat de consument het best wel begrijpt. Als mensen dit niet zouden accepteren, waarom staan ze dan niet massaal in de rij voor de Nettorama of Aldi? Ze blijven komen bij de Jumbo. Prijs is niet de enige factor, ook de locatie, de inrichting en de perceptie van een hogere kwaliteit producten spelen voor consumenten mee."
Ook Rutgers denkt niet dat het veel scheve gezichten oplevert bij vaste klanten. "Mensen gaan doorgaans altijd naar dezelfde supermarkt. Het aantal klanten dat per jaar meer dan drie supermarkten bezoekt, is heel klein. De kans dat klanten dit prijsbeleid ontdekken en zich eraan storen is dus heel gering."
Toch is het systeem van prijssegmentatie voor supermarkten niet risicovrij, denkt Molenaar. "Supermarkten willen prijzen niet te hoog hebben vanwege de koopkrachtcrisis. Ze onderhandelen heel hard met leveranciers. Als je qua prijs niet te veel wil verschillen met de lager geprijsde concurrentie, kan het wel zijn dat je moet interen op je marges."